কোনরকম ব্যাকলিংক ছাড়াই Google সার্চে ১ নাম্বারে কিভাবে?

ট্যাগ লাইন পড়ে ই হয়ত বা ভাবতে শুরু করেছে যে ব্যাপার কি,কিভাবে সম্ভব? মাথা ঠিক আছে তো?জি জনাব আছে, সমস্যা নেই এটা আসলে ই সম্ভব, এবার প্রশ্ন কিভাবে? উত্তর আসুন দেখি কিভাবে সম্ভব।

আলোচনার শুরুতে আপনাদের কাছে প্রশ্ন আচ্ছা প্রকৃতি নিয়মে উৎপন্ন হওয়া জিনিস টা ভাল না যেটা কৃত্রিম ভাবে তৈরী হয়েছে সেটা??? আপনাদের উত্তর আমার মনে হয় প্রথমটা। তাহলে আপনাদের কাছে আমার আবার প্রশ্ন তাহলে আপনি কোনটা বেছে নেবেন নিশ্চয়ই প্রথম টা, তাহলে আপনি এসইও এর ক্ষেত্রে কেন দ্বিতীয়টা নিবেন। আপনি চায়লে কোন ধরণের ব্যাংঙ্ক লিংঙ্ক না করে ই গুগলে প্রথম পেজে আসতে সক্ষম। কয়েকটা ধাপে আপনি আপনার বা আপনার ক্লাইন্টের সাইটের জন্য একটা করতে পারবেন। আর আমি একজন ওয়েব সাইট ডিজাইনার ও এসইও এক্সপার্ট হিসাবে এটা সব সময় করে থাকি যখন আমার হাতে কোন ওয়েব সাইট ডিজাইনের প্রোজেক্ট আসে, আসুন তাহলে শুরু করি আজকের আলোচনা…………..






উন্নত মানের আর্টিকেল লেখাঃ – গুগলের ভিডিও অপটিমাইজ করাঃ – আপনি যখন আপনার সাইটকে আর ও ভাল মানের করতে চান বা আপনি আপনার সাইটকে গুগল সার্চে আর ও আগে নিয়ে আসতে চায় তাহলে আপনাকে অব্যশই আপনার সাইটে ভিডিও যোগ করতে হবে। তবে এর জন্য আপনাকে অব্যশই ভিডিও টি ভাল মানের করতে হবে। আমরা অনেক সময় যখন গুগলে কোন তথ্য সার্চ দিলে হয়ত বা ৬ কিংবা ৭ নাম্বার সার্চে আমাদের কে একটা ভিডি ও দেওয়া হয়।তাহলে আমরা যদি আমাদের সাইটে কোন ভিডিও দিই তাহলে সেটা Google Search কেন ১ম পেজে আসবে না? আর আমরা যদি কোন ভিডিও আমাদের সাইটে যোগ করি তাহলে সেটা আমাদের সাইটে XML সাইট ম্যাপ হিসাবে কাজ করে।

গুগল অথরশিপঃ– এটা একটা ওয়েব সাইটের জন্য বড় প্লাস পয়েন্ট কারন গুগল অব্যশই চাইবে যে প্রতিটা সাইট ই যেন বা তাদের প্রধানরা যেন তাদের সাথে যুক্ত থাকে, আর তার জন্য ই এই গুগল অথরশিপ। আমরা যখন গুগল সার্চ করি তখন দেখি যে অনেক সাইটের নিচে তাদের মালিক দের ছবি চলে আসছে। তার কারণ ঐ সমস্ত ওয়েব সাইটের মালিকরা গুগল প্লাসে তাদের একটা এ্যাকাউন্ট আছে। তবে এই ক্ষেত্রে আপনাকে অব্যশই খেয়াল রাখতে হবে যে, আপনি যখন এই ছবি ব্যবহার করবেন তখন আপনাকে অব্যশই আপনার ব্যক্তিগত ছবি ব্যবহার করতে হবে কোন ধরণের লোগো বা কার্টুন ছবি ব্যবহার করতে পারবেন না।

ওয়েব সাইট স্পিডঃ– এবার একটু ঠান্ডা মাথাতে ভাবুন যে আপনি একটা বাইক চালাচ্ছেন তার গতি ঘন্টায় ৬০ কি.মি আর একজন চালাচ্ছে ঘন্টা মাত্র ৪০ কি.মি। তাহলে আগে পৌছাবে কে? নিশ্চয়ই আপনি।
এখানে ও ঠিক তাই আপনার ওয়েব সাইটের লোড হবার ক্ষমতা যদি অন্য সাইটের চেয়ে কম হয় তাহলে নিশ্চয়ই আপনার সাইট অন্য সাইট থেকে পিছিয়ে পড়বে। তাই আপনার উচিত হবে আপনার সাইট লোড হবার সময় কমিয়ে রাখা আর এর জন্য আপনি FTP সারভার ব্যবহার করতে পারেন। সেখানে আপনি আপনার সাইটের স্পিড বাড়াতে কমাতে পারবেন।

স্মার্টফোন এসইওঃ– বর্তমান সময়ে আমরা দেশসহ পৃথিবীর বিভিন্ন দেশে এখন স্মার্ট ফোনের সংখ্যা বেড়ে চলেছে। তার তাই আমাদের প্রয়োজন হয় রিসপনসিভ ওয়েব সাইট , যেখানে একজন ভিজিটার তার ফোন দিনে ওয়েব সাইটে প্রবেশ করে আর তার তখন যদি সে অনুভব করে যে তার ফোন এই সাইটটা ভাল ভাবে দেখা যাচ্ছে না তাহলে সে এই সাইটে ভিজিট করার আগ্রহ হারিয়ে ফেলবে।
আর তাই আমাদের ওয়েব সাইট যখন তৈরী করতে হবে তখন অব্যশই খেয়াল রাখতে হবে যে সাইট টা যেন স্মার্ট ফোন রিসপনসিভ হয়। দুঃখজনক হলেন সত্য যে অ্যাপেলের মতন একটা ওয়েব সাইট স্মার্টফোন রিসপনসিভ না।
আর্ন্তজাতিক ভাষাঃ – অনেক সময় দেখা যায় একটা তথ্য আমার দরকার কিন্তু আমি যদি দেখি সেই তথ্য অন্য ভাষাতে আছে কিন্তু আমার প্রয়োজন বেশী।
আপনার সাইট কে আপনি প্রতিটা ভাষার জন্য উমুক্ত করে দিলেন তাহলে আপনার সাইট আগে সার্চে আগে আসার সম্ভবনা আছে।


গুগল প্লাসঃ– বর্তমান সময়ে গুগল বেশী প্রাধান্য দিচ্ছে সোশ্যাল মিডিয়া আমি আমার নিজের চোখে দেখেছি যে গুগল প্লাসে যাদের এ্যাকাউন্ট আছে তাদের সাইট সার্চ রেজাল্টে আগে আচ্ছে।

স্পিনিং অপটিমাইজেশনঃ– আপনাকে অব্যশই এই বিষয়ের দিকে খেয়াল রাখতে হবে যে, আপনার ওয়েব সাইটের মেটা ট্যাগের দিকে আপনাকে এমন কিছু মেটা ট্যাগ ব্যবহার করতে হবে যেখানে আপনি আপনার সাইটকে গুগলে না চাইলে আগে নিয়ে আসতে পারবেন। তবে এই ক্ষেত্রে আপনাকে অব্যশই বড় মেটা ট্যাগ ব্যবহার করতে হতে।
তবে সেটা লিমিট যেন ৬০-৮০ শব্দের ভিতরে হয়।

নতুন নতুন আর্টিকেল আপডেট করাঃ – আপনাকে প্রতিনিয়ত
আপনার সাইটে নতুন নতুন আর্টিকেল আপডেট করতে হবে, অন্তত কিছু না হউক সপ্তাহে একটা করে আর্টিকেল দিতে হবে তাহলে গুগল রোবট আপনার ওয়েব সাইটে বারবার আসবে তথ্য সংগ্রহ করার জন্য আর সেটা আপনাকে সার্চ রেজাল্টে আগে নিয়ে আসতে সাহায্য করবে।

চলমান ধারা বজায় রাখাঃ – আপনাকে অনপেজ এসইও করার ক্ষেত্রে অব্যশই চলমান ধারা বজায় রাখতে হবে, কারণ এটা প্রতিনিয়ত আপডেট হতে থাকে।আপনি আপনার সাইটে ছবি দিলেন তার জন্য আপনাকে অনপেজের কাজ করতে হবে আপনি নতুন কনটেন্ট দিলেন তার জন্য আপনাকে নতুন আপডেট দিতে হবে গুগলে। এক কথায় আপনাকে সব সময় আপনার সাইটে চলমান কিছু কাজ রাখতে হবে ই।

আশা করি এই পদ্ধিত গুলো আপনি যদি মেনে চলেন তাহলে আপনার মনে যে সমস্ত প্রশ্ন ছিল যে ব্যাংঙ্ক লিংঙ্ক ছাড়া কিভাবে একটা সাইট গুগল সার্চে প্রথম পেজে আসে তা হয়ত বা দূর হয়ে গেছে। ভাল লাগলে লেখটা শেয়ার করুন সবার সাথে। কারণ আনন্দ শেয়ার করলে কমে না বরং বাড়ে।

আপনার ব্লগার সাইটটির সঠিকভাবে SEO করান

উপযুক্ত জায়গায় সঠিক Keyword Placement করা সার্চ ইঞ্জিন অপটিমাইজেশনের গুরুত্বপূর্ণ একটি অংশ। একজন ব্লগার যদি ব্লগের গুরুত্বপূর্ণ Keywords গুলি সঠিকভাবে Placement করতে পারেন, তাহলে নিংসন্দেহে বলা যায় সার্চ ইঞ্জিন হতে তার ব্লগে ভিজিটর বৃদ্ধি পেতে থাকবে। কারণ একজন ব্যক্তি তার প্রয়োজনীয় কোন বিষয় ইন্টারনেটে খুঁজার ক্ষেত্রে সার্চ ইঞ্জিনে কিছু Keywords ব্যবহার করে থাকেন। সার্চ ইঞ্জিনে ঐ Keywords এর উপর ভিত্তি করে সবচাইতে গুরুত্বপূর্ণ ওয়েবসাইট/ব্লগের পোষ্টগুলি সার্চ রেজাল্টের Search Algorithm অনুসারে প্রদর্শন করে থাকে। এ ক্ষেত্রে আপনি যদি সঠিক জায়গায় উপযুক্ত Keyword বসাতে পারেন, তাহলে সার্চ ইঞ্জিনে সার্চ ক্যোয়ারী অনুসারে আপনার ব্লগটি পেয়ে যাওয়ার সম্ভাবনা তৈরি হয়।

আজ আমি যেই পোষ্টটি শেয়ার করছি এটি অত্যান্ত কমন এবং সহজ একটি বিষয়। শুধুমাত্র আর্টিকেল লিখার সময় বিষয়গুলি লক্ষ্য রাখলেই হয়ে যায়। বেশীরভাগ ব্লগাররা এই বিষয়গুলি লক্ষ্য রাখেন না কিংবা হেলার কারনে অনুসরণ করেন না। যার ফলে দেখা যায় ব্লগে ভাল আর্টিকেল থাকা সত্বেও সার্চ ইঞ্জিন হতে পর্যাপ্ত ট্রাফিক পাচ্ছেন না। আমি নিচে এই সহজ টেকনিকগুলি আপনাদের সামনে উপস্থাপন করছি।

 টাইটেলে কীওয়ার্ড ব্যবহার একটি ব্লগ পোষ্টের বা ওয়েবসাইটের সবচাইতে গুরুত্বপূর্ণ অংশ হচ্ছে টাইটেল ট্যাগ। টাইটেল ট্যাগ-কে সার্চ ইঞ্জিন সবচাইতে বেশী গুরুত্ব দিয়ে থাকে। তাছাড়া আমরা সবসময় দেখে থাকি যে, একটি পোষ্টের টাইটেল ট্যাগ সার্চ রেজাল্টের সবচাইতে বড় অক্ষরে সবার উপরে শো করে থাকে। এই টাইটেল দেখেই আমরা সার্চ ইঞ্জিন হতে যে কোন ব্লগ ভিজিট করে থাকি। কাজেই একটি পোষ্টের সবচাইতে গুরুত্বপূর্ণ কীওয়ার্ডের সমন্বয়ে যদি টাইটেল তৈরি করতে পারেন, তাহলে সার্চ ইঞ্জিন হতে ট্রাফিক বৃদ্ধির সুযোগ বেড়ে যায়। টাইটেল তৈরি করার সময় লক্ষ্য রাখবেন টাইটেল যাতে ৬০-৭০ টি অক্ষরের মধ্যে হয়। কারণ বেশী বড় টাইটেলকে সার্চ ইঞ্জিন গুরুত্ব দেয় না।



 Meta Descriptions এ কীওয়ার্ড একটি ব্লগের পোষ্ট টাইটেলের পরে সার্চ ইঞ্জিন Meta Descriptions ট্যাগকে প্রাধান্য দিয়ে থাকে। কেউ যখন সার্চ ইঞ্জিনে কোন বিষয়ে খুঁজে, তখন সার্চ ইঞ্জিন প্রথমে Post এর টাইটেল দেখার পাশাপাশি Meta Descriptions দেখে থাকে। এ ক্ষেত্রে Meta Descriptions এ সঠিক কীওয়ার্ড বসাতে পারলে খুব সহজে আপনার ব্লগের পোষ্টগুলি সার্চ রেজাল্টের প্রথম পাতায় আসার সম্ভাবনা তৈরি হয়ে যায়। এ ক্ষেত্রে পোষ্টের Meta Descriptions টা অবশ্যই আপনার পোষ্টের বিষয়বস্তুর সাথে মিল রেখে গুরুত্বপূর্ণ কীওয়ার্ডের সমন্বয়ে তৈরি করবেন। তবে অবশ্যই মনে রাখবেন Meta Descriptions টি যেন টাটইটেল ট্যাগের সাতে হুবহু মিলে না যায়। তাহলে Meta Descriptions টি সার্চ ইঞ্জিনের কাছে কোন গুরুত্ব বহন করতে পারবে না।



 Headlines এ কীওয়ার্ড সাধারণত ব্লগ পোষ্টের অভ্যন্তরের বিভন্ন গুরুত্বপূর্ণ Heading Tags গুলি H2, H3 এবং H4 আকারে লিখা হয়ে থাকে। সার্চ ইঞ্জিন অপটিমাইজেশনের ক্ষেত্রে এই ধরনের Heading Tags গুলি অনেক গুরুত্ব বহন করে থাকে। আপনি যখন কোন একটি পেরা লিখবেন, তখন উক্ত পেরাটির গুরুত্বপূর্ণ কীওয়ার্ড এর সমন্বয়ে Heading Tag টি লিখতে পারেন। কারণ সার্চ ইঞ্জিন বট পোষ্ট Crawl করার সময় Heading Tags গুলিকে আলাদা দৃষ্টিতে দেখে। এ ক্ষেত্রে Heading Tags গুলিতে Important Keywords থাকলে সার্চ ইঞ্জিন আপনার পোষ্টটিকে অধিক গুরুত্ব দেবে।


 প্রথম Paragraph এ কীওয়ার্ড একটি পোষ্টের প্রথম Paragraph টি হচ্ছে সম্পূর্ণ পোষ্টের সূচনা। এই সূচনাটির মাধ্যমে পুরো পোষ্টটি সম্পর্কে সংক্ষেপে লিখা হয়ে থাকে। এতেকরে ভিজিটর এবং সার্চ ইঞ্জিন উভয়ই সূচনা পড়ে সম্পূর্ণ পোষ্টটির গুরুত্ব অনুধাবন করতে পারে। তাছাড়া সার্চ ইঞ্জিনও কখনো কখনো সার্চ রেজাল্টের পাতায় Meta Descriptions এর পরিবর্তে পোষ্টের প্রথম দিকের কিছু আর্টিকেল প্রদর্শন করে থাকে। এ ক্ষেত্রে যদি প্রথম Paragraph টিতে গুরুত্বপূর্ণ কীওয়ার্ড রাখা যায়, তাহলে বিষয়টি পাঠক এবং সার্চ ইঞ্জিন উভয়ের কাছে অধিক গ্রহনযোগ্য হয়।

 Image এ কীওয়ার্ড Image হচ্ছে ব্লগ পোষ্টের আরেকটি গুরুত্বপূর্ণ অংশ। ব্লগ পোষ্টে Image ব্যবহার করে যে কোন বিষয় সম্পর্কে পাঠকদের সুস্পষ্ট ধারনা দেয়া যায়। অন্যদিকে সার্চ ইঞ্জিনও ব্লগের সকল Image গুলিকে আলাদাভাবে সার্চ রেজাল্টে নিয়ে আসে। সাধারণত আপনি দেখে থাকেন যে, Google Search এর সার্চ রেজাল্টে Image নামে একটি ট্যাব থাকে। ওখানে ক্লিক করে Keywords অনুসারে কাঙ্খিত বিষয়ের অনেক Image পাওয়া যায়।
আপনি যদি ব্লগের Image গুলি সার্চ ইঞ্জিন ফ্রেন্ডলী করে লিখেন তাহলে ঐ Image থেকে অনেক ভিজিটর পাওয়ার সম্ভাবনা তৈরী হয়। ব্লগের Image এ বিভিন্ন ধররেন Alt Tag ও Caption এর মাধ্যমে Optimize করা যায়।

 Keyword Bold, Italic ও Underline করা একটি ব্লগ পোষ্টের ভীতরে কিছু কিছু বাক্য বা শব্দ থাকে যেগুলি অন্য অংশের চাইতে অধিক গুরুত্বপূর্ণ। এই ধরনের বাক্য ও শব্দগুলিকে Bold, Italic ও Underline করার মাধ্যমে আকর্ষণীয় করে পাঠকদের দৃষ্টি আকর্ষণ করতে পারেন। এ বিষয়টি ব্লগ পোষ্টের সুন্দর্য বৃদ্ধি করার পাশাপাশি পাঠকদেরও ঐ অংশটির গুরুত্ব বুঝিয়ে দিতে সক্ষম হবে। এটি On-Page SEO এর একটি অংশ।

 Permalinks এ কীওয়ার্ড একটি পোষ্টের সুগঠিত Url দেখতে যেমন সুন্দর মনে হয়, তেমনি সার্চ ইঞ্জিনের কাছে অনেক গুরুত্ব বহন করতে পারে। আপনি যে বিষয় নিয়ে পোষ্ট লিখছেন সে বিষয়ের সাথে সামঞ্জস্য রেখে গুরুত্বপূর্ণ Keywords এর মাধ্যমে পোষ্টের Permalink গঠন করতে পারেন। কারন পোষ্টের Permalink টি যদি পোষ্টের গুরুত্বপূর্ণ কীওয়ার্ডের সাথে মিল রেখে করেন, তাহলে সার্চ ক্যোয়ারী থেকে সার্চ রেজাল্টের ভাল অবস্থানে আসার অধীক সম্ভাবনা তৈরি হয়ে যায়।

 সর্বশেষ Paragraph এ কীওয়ার্ড সর্বশেষ Paragraph এর মাধ্যমে যে কোন পোষ্টের ইতি টানা হয়। কিছু পাঠক থাকেন যাদের হাতে খুব কম সময় থাকে। তারা পোষ্টের সবটুকু অংশ পড়তে চান না। এ ধরনের পাঠক পোষ্টের সূচনা এবং শেষ Paragraph টি পড়ে পোষ্ট সম্পর্কে সংক্ষেপে বুঝে নেয়ার চেষ্টা করেন। এ ক্ষেত্রে আপনি যদি শেষ Paragraph টি গুরুত্বপূর্ণ Keywords এর মমন্বয়ে সাঝিয়ে গুছিয়ে লিখতে পারেন, তাহলে পাঠক পোষ্টের গুরুত্ব বুঝে সম্পূর্ণ পোষ্ট পড়ার আগ্রহ জাগতে পারে। তাছাড়া একটি পোষ্ট সুন্দর বর্ণনার মাধ্যমে শেষ করতে পারলে পোষ্টের গুনগত মানও বৃদ্ধি পাবে।

সর্বশেষঃ একটি পোষ্টে যা কিছু লিখা হয় তার সবটুকুই হচ্ছে কীওয়ার্ড। আর যখন পোষ্টের গুরুত্বপূর্ণ Keywords গুলি উপযুক্ত জায়গায় ব্যবহার করতে পারবেন, তখন এই গুরুত্বপূর্ণ অল্প Keywords গুলি আপনার সম্পূর্ণ পোষ্টটিকে সার্চ ইঞ্জিনের কাছে অধিক মাত্রায় গুরুত্বপূর্ণ করে তুলবে। তাছাড়া ইন্টারনেটে সার্চ ইঞ্জিনের মাধ্যমে Keywords ব্যবহার করে সবাই তাদের প্রয়োজনীয় বিষয় সার্চ করে থাকে। সুতরাং আপনি যদি ব্লগের Important Keywords এর যথাযথ ব্যবহার করতে পারেন, তাহলে সার্চ ইঞ্জিন হতে আপনার ব্লগে ভিজিটর বাড়বেই।

Upwork-এ কাজ পাওয়ার সম্ভাবনা বাড়িয়ে নিন

Upwork-এ নতুন একাউন্টে কাজ পাওয়া একটু কষ্টকর। কিন্তু কিছু বিষয় খেয়াল করলে কাজ পাওয়ার সম্ভাবনা বেড়ে যাবে।



প্রথম বিষয়ঃ
আবেদনের ক্ষেত্রে বেশি কথা লিখতে যাবেন না। ক্লায়েন্ট যা জানতে চেয়েছেন শুধু ততটুকুই দিবেন। এর জন্য এই ভিডিও’টি দেখতে পারেন।https://www.youtube.com/watch?v=OyREAotMZvc বিস্তারিত নির্দেশনা পাবেন।


দ্বিতীয় বিষয়ঃ
Upwork-এর Overview সেকশনে ভিডিও সংযুক্ত করার একটি ফিচার আছে। Upwork-এর পরামর্শ হলো, Overview সেকশনে ভিডিও সংযুক্ত করলে ক্লায়েন্ট’রা সেই প্রোফাইলকে একটু বেশি গুরুত্ব দিতে পারে। কথাটি আসলেই সত্য এবং তাতে কাজ পাওয়ার সম্ভাবনা কিছুটা বেড়ে যায়। কারন সেখানে কন্ট্রাকটারের ভিডিও থাকে। কিন্তু এই ভিডিও নিয়ে অনেক নতুন ফ্রিল্যান্সার’রা কিছু ভুল বুঝে থাকেন।
অনেক নতুন ফ্রিল্যান্সারকে দেখেছি, তারা কি কি কাজ পারেন, কি কি সার্ভিস দিতে পারবেন, তার একটি প্রেজেন্টেশন ভিডিও আকারে সেখানে আপলোড করেন, যা সম্পূর্ণ ভুল! Upwork সবসময়ই সেখানে কোন ধরনের প্রেজেন্টেশন ভিডিও দিতে নিষেধ করে। আমরা সাধারণতঃ Upwork-এ একাউন্ট তৈরীর সময় কোন Terms and Conditions পড়ে দেখিনা। কিন্তু সেখানে গুরুত্বপূর্ণ কিছু কথা থাকে। যা বুঝতে পারলে আমরা অনেক প্রশ্নের উত্তর নিজেরাই বের করে নিতে পারি।
Upwork-এর Overview সেকশনের ভিডিও-এর জন্য Upwork-এর নির্দিষ্ট কিছু Key Requirements আছে। Key Requirements লিংক:https://support.upwork.com/entries/23135296
Key Requirements এর দুটি গুরুত্বপূর্ণ লাইন হচ্ছেঃ
১) You must be in the video (we recommend only you be in the video). অর্থাৎ আপনাকে সেই ভিডিওতে উপস্থিত থাকতে হবে, মানে আপনার নিজের সশরীরি উপস্থিত একটি ভিডিও দিতে হবে। ভাল হবে যদি সেই ভিডিওতে শুধু আপনি একা উপস্থিত থাকেন। সেই ভিডিও’তে আপনি বর্ণনা করতে পারেন, আপনি কি কি কাজ পারেন এবং কি কি সাপোর্ট দিতে পারবেন।
২) Slideshows and showreels are discouraged as they belong in the portfolio. The overview should focus on you. অর্থাৎ স্লাইড-শো জাতীয় কোন বিষয়, যা portfolio-র অর্ন্তগত হতে পারে, এমন ভিডিও দেয়া যাবে না। এই সেকশনের ভিডিও’টি শুধু আপনাকে ফোকাস করবে।
তবে একটি কথা আপনাকে অবশ্যই ইংরেজীতে কথা বলতে হবে বা বর্ণনা করতে হবে।
আপনাদের প্রয়োজনে আমার অন্যান্য সোস্যাল মিডিয়া প্রোফাইলগুলোকে ফলো করতে পারেন। কোন আপডেট থাকলে এগুলো থেকেই পেয়ে যাবেনঃ
Facebook | Youtube Channel

How to Outsource Anything Using 6 Top Outsourcing Websites




Freelancer and Upwork (formerly oDesk) are freelancing sites that facilitate and streamline the process of hiring virtual (or remote workers).

Each of these sites have their own approach, but in essence, all of these companies allow you to do more or less the same thing.

You can post a job description, have people bid on the work, negotiate on price, and look at previous ratings and work history before settling on either a contract rate, or a pay-per hour agreement.

Generally, money is escrowed (or held) by each of the websites and they release the payment to the worker when the work is complete (skimming a neat profit at the same time – typically 10-15% of money that changes hands).

So why outsource?

Vworker (an online job marketplace acquired by Freelancer in 2012) argues that outsourcing makes workers “more accountable”. With 54% of traditional workers in the U.S. “sleepwalk through their day” and an additional 18% actively sabotage other workers, a Gallup Research says, “in today’s competitive environment, that’s simply unacceptable”, says Vworker founder Ian Ippolito.

“When I hire a traditional employee, I can’t be sure they’ll do the job right, spending time at the water cooler or playing solitaire instead. But in our virtual environment, we’re proud to guarantee performance”, Ippolito said.

The added flexibility of having to hire staff only when you need them is another reason why many businesses are turning to online outsourcing. You also can get access to top quality people at a much lower rate than if you were hiring in your own country and the cost savings can be very significant.

To hire a quality programmer in California is probably going to set you back $80-$120 per hour. Using outsourced web sites you can find quality programmers in the US for $30-$40 per hour, or in India, the Philippines or Russia for $10-$15 per hour.




Getting started
Outsourcing  can be overwhelming at first – each of these sites uses a different system, have a different layout and can take days to get used to. Deciding on which site to use while striking the balance between competitive rates and effective results can be like walking a virtual tight rope.
As mentioned above, all of these sites will require you to:
  1. Post your job.
  2. Start receiving proposals from candidates.
  3. Compare profiles, reviews, ratings, credentials, portfolios and price to select the best fit.  Methods of payment and working together generally vary from site to site (explained in more detail below).
We ourselves have been active in online outsourcing for over 10 years and our virtual team extends to several countries around the world. We’ve used these sites many times for many different projects (small and large).
Here’s what we know.
Based on Compete.com rankings these six sites are the top outsourcing sites on the Internet (at least in terms of traffic). From most to least popular:

1. Elance

How it works: You can hire by the hour or by the project and then track progress in your “Workroom” where you can “View and manage work-in-progress online instead of on-site. Messages, screenshots, files and completed work are automatically saved here”. One nifty feature is the ability to Invite co-workers to join your Workroom as needed.
Payments: Approve milestones or time sheets prior to making payment.
Fees: Elance deducts between 6.75% and 8.75% from each payment (depending on the project budget), transferring the remaining amount directly to the service provider’s Elance account.  In addition, there is a one-time $10 account activation fee to set up an Employer account.
Our experience: Generally higher quality providers that are bit more expensive. Probably the best option for larger jobs where you need to hire a team with strong technical skills, or if you don’t want to be bothered with mediocre providers. Note that in 2013, oDesk merged with Elance although both websites retained their separate identities.

2. Freelancer.com

How it works: When you hire a worker you need to create payment milestones, as milestones are completed, payment is released.
Payments: based on milestones, or completed work.
Fees: Here’s where it gets messy:
  • Posting a project – $5, refundable, fully refunded on selecting a Service Provider.
  • Selecting a Service Provider – $3 or 3%, whatever is higher
  • Posting a Featured Project – $19
  • Hide Project from Search Engines – $3
  • Optional Hide Bids from Other Users – $3
  • Gold Membership – $24.95/month, 0% project commissions
  • Posting a Full Time Project – $99.95
Our experience: Better for project based work (one off jobs). Easy to use, and suited to smaller jobs – “The average job is under US$200, making outsourcing for the first time extremely cost effective for small businesses.


3. Upwork
How it works: Pay only for verified time spent working for you – Upwork’s Work Diary software allows you to see each of team members activity levels (keyboard and mouse activity), and feedback, as well as web cams and screenshots of their computer to make workers more accountable.
Payments: based on hours worked, or completed jobs.
Fees: The fee is 10% of the employer’s payment to Upwork which equates to 11.11% on top of the amount paid to the contractor.
Our experience: Upwork is great when you have a task where you’d prefer to pay by the hour. Also, note that Upwork is formerly oDesk, which merged with Elance in 2013.

4. Guru

How it works: Pay for completed work.
Fees: Memberships are available from $29.95 to $99.95 per quarter.
Project Fee – Either 5 or 10% of the Invoice or Escrow amount, depending on your membership level.
Escrow Fee – 2% of the escrowed amount. Only charged when SafePay Escrow is used.
Employer Payment Method Fees – Up to 4% for a credit card payment and 2.5% for  Withdraw Method Fees – $3 to receive funds by check and $9 to receive funds by wire transfer.
Our experience: caters more to US based freelancers (182,000 workers in the US vs 51,242 in India, and only 1,887 in the Russian Federation). Working with a native English speaker is sometimes a good option when you need to be able to verbally communicate project requirements. Guru is also a good option if you are looking to work with a US based provider.

Which site is best?

In short, it depends on the type of work that you are doing. For hourly work, Upwork is possibly the best option. For one off project based work Guru and Freelancer.com are great options as they have a process where you upload funds into escrow (giving the provider and reassurance). Disputes over completed work are usually handled swiftly – although it’s important to have a clear job description (see below – Tips for posting jobs). In our experience vWorker is best for getting project based work completed.
Guru is great if you are looking for a US based provider. With Elance the providers need to pay to be listed. This provides a bar that eliminates some of the lower quality providers. The result is that you are more likely to pay a little more, but you are also more likely to get a good end result. Scriptlance is not really recommended unless you have a small budget.
Another outsourcing site that is worth mentioning is Amazon’s Mechanical Turk. Strange name, but it has some great funcionality. MTurk is based on the idea of taking a job and separating it out for many different people to work on (in pieces). An interesting approach and worth checking it out if that approach fits your project requirements.

Staff.com for hiring long term full time workers

Staff.com is an online staffing site and our latest startup!
We launched in 2012 and are focused on finding top quality talented people at reasonable salaries, and only for long term work (not for projects or short term work).
Check us out and send any feedback you have!

Comparing the software used to monitor paid by the hour work

If you are hiring on an hourly basis you’ll want to monitor how many hours are worked (and confirm they were actually worked).
If you develop trust in someone you might not need to do this, but generally it’s hard to trust a new person that you are paying on a hourly basis that they will deliver the results you want (and /or that they aren’t just sitting around fiddling with their mouse).
Upwork has a “similar tool” which takes screenshots of the person’s computer at regular intervals.
Time Doctor (that’s us!) is another alternative which can be used to monitor paid by the hour workers.
It’s a much more comprehensive and a more effective tool for working with remote teams and has many advantages including automated reports, time usage reports (for application and internet usage) and it doesn’t attract an ongoing fee (as the Team Tool and AccueTime Card would).

Project based work versus paying an hourly rate

Generally, you can hire either on a project basis, paying for a completed project, or on an hourly basis.
Project work is generally safer for you as there is a fixed amount you need to pay to get the task complete.
When you hire on an hourly rate you don’t have any reassurance of the maximum amount that you will spend. An hourly rate is more appropriate for longer term work or where you have a variety of different tasks for the person.

Tips for project based work

If you hire on a project basis make sure that you do complete and detailed specifications of the project. Exactly what do you want to happen, how will you know when it is complete.
List the requirements in detail. Be careful that you select someone who has experience doing projects of a similar level of complexity. It is easy for freelancers to say yes to a project without thinking through how difficult it might be to complete (particularly if they are desperate for work).
Having someone quit halfway through a project is the worst possible outcome (and an experience we’ve have had many times). Having to start over means you lose time and money. Learn from our mistakes – see below.

Hiring an individual versus a team

On all of these sites, there are generally 2 types of workers – individuals and teams.
The advantage of hiring an individual is that you know exactly who you are working with and you can get familiar with the working style of that person.
If you are working long term on an hourly rate, you can negotiate lower rates if you are working directly.
You will also have more control if you are hiring a person rather than you hiring a company which has a number of employees. On the other hand a company might bring more training, synergy and an environment where people can ask for advice and direction.
In our experience working with an individual is a better move especially if you are working together in the long term.

Which country should you hire in?

About 5 years ago, we worked with an online researcher and programmer based in Mumbai.
Things were going so well that we asked him to set up an office for us. We paid for computers, office space, etc and wrote up some contracts for 2-3 new staff who would work under his supervision.
5 weeks later we received an email that went something like this “Hi, I am the younger cousin of ________ and he is forcing me to do work and doesn’t pay me. He threatened to stab me with a knife if I talk to you”.
Our Mumbai contact had forged receipts for office equipment, falsified personal documentation and was sitting between 2 computers pretending to be 3 different people.
In general most of our experiences with workers from India, Bangladesh and Pakistan have been negative. In our experience, it’s common for freelancers to ask for bonuses before work is completed, complain that the work is taking longer than expected, ask for money, and will often create really poor excuses for not reaching milestones: rare diseases, non-existent floods, house fires and everything in between have been used to excuse under-performance.
As always, it really depends on the person.
There are extremely talented people in India, however it is sometimes difficult for you to get access to them on freelance sites. We work with a designer who is Indian – he’s an illustrator and does great work and has never missed a deadline.
It’s important to look at work history carefully to make sure that past performances matches would you’d expect from a worker (and make sure their experience is in the right area). If they have multiple very high ratings on the freelance site you are more likely to be pleasantly surprised rather than disappointed.

Other Locations

Former Soviet Union (Russia, Belarus, Ukraine etc) – a good place to find low cost, technically superb coders.
Usually not the clearest communicators (or the best designers), and you’ll have more luck if you have a detailed blueprint at the beginning of a project. However,  they are generally hard workers and honest in answers to any questions you have.
Philippines – incredibly diligent workers in all areas. It’s possible to find good writers, marketers, researchers and programmers. One of the cheaper places to hire great staff.
USA / Canada / UK – excellent if you are looking for skills in a particular area, but it’s important to look at work history.
We’ve had bad experiences hiring people who are new to freelancing. In general hiring someone in these places is more likely to get you a better result but is also more likely to be 2-10 times more expensive.
Graphic / Web design – don’t hire designers from South East Asia if you expect a western looking result.  South America seems to have good illustrators and Flash programmers.
Expats – hiring someone from the US or UK living in Thailand for example can be a great way to get very talented people at a lower hourly rate.
Their living costs are lower and they might not find it easy to get a high paying job in their place of residence – freelancing might be an extremely appealing option. Try advertising on expat forums.
Note: In each country be aware of natural disasters. For example, typhoons can wipe out power to entire cities for a number of days in the Philippines. Political turmoil or severe heat waves can also create problems in some countries.

Tips for selecting the right worker

A common struggle with outsourcing is ending up with people that can’t get the job done or leave half way through a project.
One way to overcome this problem is to hire people that have good feedback and ratings. If we are posting a complex job, we never hire anyone with less than 30 completed jobs and they must have ratings of higher than 90% (or 9 out of 10).
Another way to dissect your applicants is to avoid any generic responses. If someone hasn’t addressed your criteria in a clear and simple way, it’s probably not worth looking at their work history.
You can even put a simple test in your job description like “mention the word elephant when you are replying so that I know you’ve read our job description in full”.

Kick the Tires

Although it takes a little longer, if the job is important, you should create a small test that can evaluate a person’s skills.
For example when hiring a writer for my web site, I asked them to write 3 sentences for a specific page on my site. “Please look at this web page, evaluate the current content and then add another paragraph of 3-5 sentences that you think are missing on the page, and that fits with the current style of the content”.
Here’s a very good example of a short job advertisement / test by Jason Fried from 37 Signals they used to hire customer support representatives for their business.
Alternatively (especially for larger projects), hiring someone for a small-project they can do in their spare time is a lot easier for both sides to swallow. “Kick the Tires” in Getting Real talks about this:
Before we hire anyone we give them a small project to chew on first.
We see how they handle the project, how they communicate, how they work, etc. Working with someone as they design or code a few screens will give you a ton of insight. You’ll learn pretty quickly whether or not the right vibe is there.
Scheduling can be tough for this sort of thing but even if it’s for just 20 or 40 hours, it’s better than nothing. If it’s a good or bad fit, it will be obvious.
It’s also a good idea to think hard about what you’re offering and how you can make your situation as attractive as possible: flexible hours, bonuses for work complete before deadlines and any other sweeteners will help attract a great pool of workers to select from.
The most common frustration is in not getting the output that you desire out of the contractor. Another potential problem is needing to spend a lot of time back and forth training the person or fixing issues with their work.
Here are a few pointers for overcoming these and other challenges:
  • Hire people with a lot of great feedback.
  • Test many different people, possibly using several different outsourcing sites.
  • After testing, select the best few people and hire all of them. Then start working with these few different people on test projects and continue working long term with the ones that produce the best results.
Really it’s a matter of trial and error to a large degree, and once you work with dozens of people you will find a few who always come through for you and whom you can depend on.
Over time you’ll develop a list of preferred contractors that you can contact for work that you know they can deliver.

What can you outsource with these sites?

Theoretically you can outsource anything.
Looking at the types of work listed in Upwork for example there is: programming, web design, writing, sales, customer support even legal work or accounting.
In practice the more specialized and complex the task, the more difficult it is to find the right person on one of these sites.

Hiring staff directly vs Using an outsourcing site

Outsourcing sites are best for finding people to do project based work.
If you want a longer term full time person you might want to try hiring them directly. Target the country or area where you are most likely to find the right staff. Then use a multi-pronged recruitment method including: posting in job sites, Linkedin, posting in relevant forums and referrals from people in your network.
Recruiting remote staff (in your own country or abroad) is really no different to recruiting locally. All of the same hiring and firing principles apply.
In the US, Craigslist, Linkedin, Monster are good ways to advertise for people. Sometimes you can get better results from word of month, from advertising on Facebook or from advertising or relevant forums or industry specific web sites.
For example if you are recruiting Java programmers, there are a number of Java forum web sites where you can advertise for free or for a small fee. This helps you to go direct to the place where your target employees are hanging out. You can do the same thing with Linkedin.
Recruiting overseas in the Philippines, Russia, India etc is similar.
You can use Facebook, Linkedin or local job websites to recruit in all of these places. For example to recruit in the Philippines you can use http://www.bestjobs.ph.
In Romania, there are English language job websites like http://www.bestjobs.ro. In general it’s not hard to find popular job sites any country and posting a job add is usually $50 to $100.
In other developed countries you will find sites likehttp://www.gumtree.com.au(Australia) where you can advertise jobs for free (or find people looking for work). Similarly, in the U.K. Where the job market is tight you can find highly skilled travelers who might be interested in any sort of work (try the jobs section inhttp://www.tntmagazine.com/).


10 Tips for posting projects requirements

  1. Write your description as if you are explaining them to a 10 year old child
  2. Set clear milestones if you want use them for payments
  3. Ask someone else to read your project description before uploading it – sometimes things that make sense to you will make no sense at all to someone who has no involvement with your project or company
  4. Invite workers who have matching experience. For instance, if you are looking for Joomla help, search for workers with Joomla experience and good ratings. Sort them by the by the last sign in date and then invite them to your project.
  5. If you are worried about protecting your intellectual property or idea, create an NDA and make sure you are exchanging it with a real entity. Make your terms and conditions reasonable (most of these sites have a standard NDA you can modify).
  6. If you don’t want to draw attention to what you are doing, keep your job description vague and discuss details only with parties you are interested in working with.
  7. Post the majority of your job description in an attachment and leave a small “test” to make sure the person has read the description (for example, mentioning a particular word or asking them to address 2-3 key criteria).
  8. Use a service like gomockingbird.com to clearly outline your ideas in a visual medium
  9. Make your project sound exciting and include that it will look good in any portfolio
  10. Post your job to specific geographic regions depending upon the sort of worker you are looking for.

(Please DO NOT copy content from this Blog)

Essential Outsourcing Tips for Better Decision Making


If you’re a business owner or manager and are considering outsourcing of any type, you’re probably aware of the huge risks that can be involved. If you’re not, you should be. Placing the future of your business into the hands of strangers can quickly go pear-shaped.
While hiring staff that you may never meet face to face, might seem like a gamble, there has never been a better time to try to leverage online outsourcing, especially once you know how to avoid some of the more common pitfalls involved.
So what specific steps can you take to ensure things run smoothly?
We’ve drawn up a list of the best practices to help you avoid outsourcing mistakes; these 15 best practices will hopefully save you time and energy and shield your business from the sort of mistakes that could bring your efforts undone.

1. Outsource the Right Activities

Outsourcing is a huge step, and the question of which activity to outsource is one of the most important. Be careful not to give up your company’s competitive advantage. Retain control over aspects that make you unique or define your business. If you’re already a leader in price or service levels in an area, don’t outsource it. While you need to have a good grasp on an element to be able to effectively manage it, it’s important not to change the parts of your company customers appreciate the most.
Increased demand doesn’t always mean outsourcing is the answer. If you already outsource some work to freelance agents, ask them if they’d be willing to take some more on. Perhaps some area of your business has extra staff or time to complete a new project. Working with someone you know who is already performing well makes sense, and you’ll save time training newcomers.
Avoid outsourcing any areas of your business that will directly impact customers. Although there are some companies that do well hiring vendors for customer service or sales, it’s a risky venture that small businesses or companies in transitory stages can not afford.
If demand in a part of your business is outgrowing your staff or resources, outsourcing is a natural decision. Does one department moan that they just don’t have time to keep up with all the work? Maybe you stay up all night working on web design when you should be sleeping so you can make smart decisions the next day. Either way, outsourcing this element of your company can reduce stress and help you meet customer demand.

2. Own Your Website

If you’re interested in making a move toward outsourcing, the chances are you already have a presence online. Your own website is the beginning and end of your presence online, so make sure people will always be able to find you.
It’s a common mistake to let a supplier control your domain, and one of the most potentially disastrous. When someone else owns (or registers) your domain name, your site could be taken down by a programmer, designer, or even the software running the site. Be sure you’re registered as the owner of the domain by using a service such aswww.whois.net, and be sure you have registrar control – find out who currently has registrar access and be sure your name is included. Never share your registry level access with a programmer. Even the most complex of changes can be easily coordinated via registry support, or by coordinating a team viewer session with the programmer so you can see what they are doing.

3. Consider All Outsourcing Costs

Although many times companies decide to outsource because they expect to save money, bare in mind that it is very unusual for actual and projected savings to match. Particularly in the first several months of a partnership, plan to save about three quarters of your projected amount, due to adjustment, time loss, and other factors.
Beginning an outsourcing relationship has costs that may not come to mind at first. For instance, when choosing the right vendor, you will lose time and may encounter fees from networking websites or other sources. Negotiating and drawing up a contract in some instances can carry legal fees, and continuing the relationship will have costs in time or possibly travel.

4. Choose the Right Help

It will take time to select the vendor or workers that will fit best with your needs, so resist the urge to hire the first party you contact. Even if they end up being the right decision, take the time to compare and contrast their strengths with other providers. Choose a company who specializes in just what you need – you want their strengths to line up with your goals.
There are many factors to consider when choosing who to start a business relationship with. Of course a quality product and great price will factor into your decision, but that isn’t all that’s important. Has the provider shown consistent improvement during its time doing business? Are they well-established in their field? You’ll want to take experience, location, flexibility, tax laws and language or cultural barriers into account.

5. Consider Reviews and Feedback

You may be hiring a contractor on a website that lets you view other users’ feedback or reviews. Read these carefully, and take them into account when weighing one contractor against another. If a member with a substantial amount of positive feedback will be a bit more expensive than a member with negative or no feedback, it’s probably worth it.
In other situations, the best reviews come from other business people or your friends. Ask them if they’ve had experience with any companies in the area you need. They may have tried-and-true suggestions that will make the whole process easier.

6. Interview Carefully

Since in most cases when you outsource you’ll be monitoring the area from a distance, the interview process is your one opportunity to really get to know a potential employee or contract hire. Talk to a prospect for long enough to get a real feel for their personality.
Ask questions based on prior experience – suggest a situation and ask how they may have handled events before. Listen carefully for red flags such as a negative attitude, disregard for rules and deadlines, or aversion to feedback.

7. Rule Out Lowest Bidders

Although saving money can be tempting, as the adage goes, you get what you pay for. While you don’t need to hire the most expensive option, the pay a worker requires is often a reflection of education, experience, and work quality.
While you don’t have to splurge, don’t skimp too much, either – you may regret it.

8. Take Your Time

In addition to not rushing the choice of a vendor or contractor, you don’t want to fly through the transition process either. The partnership will be more successful if you give the contractor a bit of control and assign the rest based on performance. This period will allow you to ensure things are going well before entrusting them with a larger portion of business.

9. Maintain Control Over Outsourced Components

It’s critical for you to remain in touch with the elements of your business you’re outsourcing. The best way to do this is to have staff whose sole responsibility is overseeing the relationship. These employees should be skilled managers who understand your corporate vision well and can monitor the outsourced activity to be sure it’s in line.

10. Set Clear Objectives

While you want your team to work well independently, it’s important to keep lines of communication open, especially when it relates to your goals and expectations. For whatever projects you’re outsourcing to become successful, you must clearly communicate exactly what you need and provide your vendor or employees with a description of their roles. Be detailed and specific when explaining metrics to meet, quality expectations, scope, and deadlines for the project.
Think about what components are important to the project and come up with a scale to judge them on. In some situations, it may be possible to monitor quality by having your own personnel play ‘mystery shopper’. Be sure every aspect of quality monitoring is clearly defined and can be tracked consistently.
Whether your team is meeting goals or falling short, you should pass that feedback on to them directly. As long as you focus on the positive as well as the negative, they’ll appreciate the direction. Be as specific as possible – receiving a failing report is useless, but getting suggestions on how to improve can be valuable. Which leads to the next point:

11. Write Everything Down

In many outsourcing situations, you won’t have very much face-to-face contact with those you’re employing. This can make clear communication tricky. Meetings by telephone are a good idea, and a way to bridge the gap working long-distance can create, but they aren’t the best way to pass along important information. Technical difficulties too often get in the way, and there’s no way of knowing whether the person you’re speaking with is in a calm area or a distracting one.
Written communication, whether it’s a memo or an e-mail, has the crucial benefit of leaving behind a clear record. Anything you want your team to remember or refer back to should be communicated in writing. Talking face to face is an excellent way to build relationships, but important information should always be written down, including feedback, guidelines, procedure manuals, and expectations.

12. Aim for Transparency

Since outsourced work, by description, takes place out of your sight, it’s important to make up for that by putting transparency practices into place. Set meetings periodically – once a week, once a month, or whatever makes sense for your partnership – and discuss key elements of your business. This “face time,” whether it’s an in-person meeting or a video chat, will help avoid delays, setbacks, or misunderstandings and keep both parties informed. Don’t forget to send a memo afterward highlighting main points of the discussion.

13. Write a Solid Contract

This is especially important when dealing with a services vendor. Your contract determines the dynamics of your partnership, and works in two ways. It establishes expectations at the outset of the relationship, and serves as a record to refer to from then on.
A contract should outline specifics about payment, creative and other rights, expectations and roles, and outline an exit strategy. It’s vital to have a lawyer review any contract you sign.
If the vendor isn’t meeting your established quality expectations during a specific time period, the contract should provide you with the option to terminate your agreement. If this isn’t possible, at least set a date when the contract will be up for renewal so you can consider whether you want to continue.

14. Manage Current Personnel Carefully

Once employees find out your company intends to outsource, everyone can’t help but be on edge. They wonder whether they will be affected, and may be hurt or offended. Employees may feel your decision reflects on their capabilities. The best approach is to be forthright with all staff and partners, disclosing information once decisions have been made. Taking this step will let your employees know they can trust you and eliminate fear and rumors in unaffected areas.
Some transitions may include your staff, in whole or in part, beginning to work for your new partner. It’s important for you to facilitate the transition, communicating with the employee so they understand what to expect and making sure their loyalty is maintained. During this time, it’s also beneficial to identify key employees in areas that will be outsourced and recruit them to other areas of your company.
Even if personnel will be replaced by the outsourcing vendor, there are things you can do to facilitate a smooth transition. Treat employees with respect and let them know they are valued. Sometimes staff can be given the option of transferring to other areas of the company. If not, provide opportunities for training that will give employees an advantage in their job search.
It is never appropriate to ask current staff to train those who will be replacing them. Their emotional response to the request will not result in proper training, and it’s in poor taste. If you want to entice employees to continue working until a cutoff date, it helps to reward those who stay with severance packages. These sometimes include health benefits and can be a lump sum or several payments, the amount depending on years of service and pay.

15. Keep the End in Mind

All good things must come to an end, and hopefully your outsourcing partnerships will end gradually and on mutual terms. However, it’s best to be prepared in the event of the worst – for example, if demand increases drastically or a vendor goes out of business.
Have a plan in place that you could put into action tomorrow if needed. Can other areas of your business take on the workload? Is there a similar provider you’ve interviewed and are comfortable with? While you hope a transition will occur when you have time to prepare, the safest route is to plan for just-in-case.
When you’re well-prepared, outsourcing can grow your company in key areas. It’s an opportunity to capitalize on your strengths and find ways work more efficiently. But it’s also a time when mistakes can be fatal. By avoiding the pitfalls in this list, you’ll be able to focus on increasing productivity, quality and savings – and isn’t that the point?

Update: Check out our new site Staff.com for finding great people anywhere in the world

Staff.com will help you find talented people anywhere in the world and will help you to work with them as if you were both in the same room. Check us out and let us know any feedback you have on the site.

(Please DO NOT copy content from this Blog)

What are the Different Types of Outsourcing Services?



Hello It is no longer news that outsourcing is taking over the business environment. Companies and businesses can virtually outsource any business function – from legal to accounting, administrative, information technology, help desk, manufacturing, content development, just any business function. This massive demand for outsourcing company is tied to one huge factor – cost-saving, as well as tons of other benefits such as competitive advantage and leveraging skills that are lacking in-house. If your business is not yet leveraging outsourcing, chances are you are missing out on increased earning opportunities!
Different Types of Outsourcing Services
There are different types of outsourcing services that businesses can contract with an outsourcing company. Basically, outsourcing services are grouped into four;
  • Professional service
  • Manufacturing service
  • Process-specific service
  • Operational service
As more businesses seek to cut back on their overhead costs, these outsourcing services have grown increasingly popular. As mentioned earlier, the most benefit that comes from outsourcing is the cost savings, both in terms of labor costs and equipment costs. However, there is concern in the aspect of quality and control. But, there is no cause for alarm in these areas as long as a business adopts due process and diligence in hiring an outsource service provider. 

Let’s examine each of the above outsourcing services;

Professional Outsourcing Service
The business functions listed under professional outsourcing services include legal, accounting, information technology, purchasing, as well as other specialized services. This type of arrangement offers potentially increased cost savings, making outsourcing in these areas a popular trend. The most outstanding advantage is that a company gains access to high quality resources and does not pay beyond the services used. The ultimate outcome is significant reduction in a company’s overhead costs.

Manufacturing Outsourcing Services

This type of outsourcing service is often industry-specific in its nature. A typical example is a car manufacturing company that can decide to contract an outsourcing service for making and installing windows in their automobiles. The biggest advantage that comes from using manufacturing outsourcing service is cost saving, plus decreased assembling time. However, there are also some concerns such as quality issues and interception of the product time. As mentioned earlier, these concerns can be greatly reduced by ensuring due process is followed in hiring an outsourcing company.

Process Specific Service

Outsourcing service can also be specific to an internal procedure or unique process. This is a suitable option for service organizations where the specific areas of the service can be contracted to another organization, so that the business can concentrate on the core areas of the service. A typical example is a bakery company; here, the delivery aspect of the business can be outsourced to a distribution company, providing it with customer contacts, delivery contacts as well as costs.

Operational Outsourcing Service

This type of outsourcing arrangement is common in the manufacturing industry. This is because there are tons of specific operational functions required in the manufacturing industry. For instance, equipment repairs and machine maintenance can be outsourced to a specialized outsourcing company.
Daven Michaels is a New York Times Best Selling Author and CEO of premiere global outsourcing company123Employee. The company employs hundreds of young bright individuals on three continents. His International event, Beyond Marketing Live! inspires entrepreneurs build & grow their business with revolutionary new theories and systems allowing them to design the business and personal lifestyle of their dreams.


(Please DO NOT copy content from this Blog)